• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • 0578-200159
  • [email protected]
  • Bespaar veel premie door het switchen in verzekeringsdekkingen
  • Gratis meeverzekeren van helm, kleding en accessoires vanaf WA+
  • Gratis pechhulp in binnen- en buitenland vanaf WA+
Bikerpolis

Switch vier keer per jaar en bespaar!

Switch vier keer per jaar en bespaar!
  • Home
  • Flexibele Motorverzekeringen
    • Motorverzekering
    • Klassieker/Oldtimer motorverzekering
    • Aanvullende verzekeringen
      • Rechtsbijstand motorrijtuigen
      • Ongevallen opzittendenverzekering
      • Pechhulp
      • Helm, kleding en accessoires
    • Overige verzekeringen
  • Klantenservice
    • Over Bikerpolis
    • Persoonlijk Digitaal Dossier
    • Downloads
    • Dienstenwijzer
    • Veelgestelde vragen
  • Blog
  • Contact
  • Bereken jouw premie

Home | Blog | Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Met jouw motor achteraan sluiten of vol gas naar voren? Gefrustreerde automobilisten omdat jij op de motor vooraan gaat staan? Het mag en het is vaak zelf veiliger voor jou als motorrijder!

Lees dit stuk en je weet waarom je er vaak goed aan doet om ‘asociaal’ vooraan te gaan staan.

Over het, al dan niet tussen de auto’s door, met je motor naar voren rijden bij verkeerslichten of openstaande bruggen, bestaan nogal wat misverstanden. Achteraan aansluiten bij een rij wachtende auto’s, is met een motor risicovoller dan met een auto. Immers een motorfiets beschikt niet over een zogeheten kreukelzone. Dat is voor veel motorijders dan ook één van de redenen om langs wachtende voertuigen naar voren te rijden.

En als ik toch achteraan sta?

Mocht je onverhoopt toch achteraan komen te staan, danwel als eerste vooraan stil komen te staan, blijf dan ingeschakeld en spiegel goed naar het achteropkomende verkeer. Zo kun je meteen reageren als je mogelijk over het hoofd wordt gezien en gaat er geen kostbare tijd verloren. Let wel, een voertuig dat met 80km/u aan komt rijden, verplaatst zich wel zo’n 22 meter per seconde! In de bebouwde kom waar de snelheid veelal op 50km/u ligt, is dit nog altijd 13 meter per seconde. Pas als het voertuig achter je geheel stilstaat en het groene verkeerslicht nog enige tijd op zich laat wachten, is het motor technisch beter om de versnellingsbak in z’n vrij te zetten.

Waarom vooraan gaan staan?

Het is verstandiger om meteen gebruik te maken van de bescherming van de wachtende voertuigen door met gepaste snelheid naar voren te rijden. Niet iedere automobilist is hiervan gecharmeerd, maar als dit met het nodige beleid gebeurt, zoals dat bijvoorbeeld ook in de filegedragscode staat beschreven, is er weinig aan de hand. Bijkomend voordeel is dat er na de verkeerslichten minder inhaalmanoeuvres nodig zijn, omdat je veelal als eerste kunt wegrijden. Immers een motor accelereert over het algemeen sneller dan een auto.

Het mag!

Net als het tussen de file doorrijden, is het op zich ook niet verboden om tussen de rijen naar voren te rijden. Omdat in ons land het inhalen links geschiedt, is het bij een enkele rijstrook verstandig om er links langs te gaan. Dat sluit ook aan bij het verwachtingspatroon van de automobilist. Waar het nog wel eens fout gaat, is dat dit soms met te hoge snelheid gebeurt. Maximaal 10km/u snelheidsverschil geeft nog voldoende tijd om te kunnen reageren. Probeer in de auto’s te kijken en wees alert op eventuele van rijstrook wisselende automobilisten en op het openen van portieren. Als er een stopstreep aanwezig is, blijf er dan vóór stilstaan. Hetzelfde geldt voor eventuele voorsorteervakken. Je bent verplicht om de richting te volgen die de pijl aangeeft en strafbaar als je in het vak voor links- of rechtsaf gaat staan en daarna toch rechtdoor gaat. Hetzelfde geldt voor het overschrijden van enkele, danwel dubbele ononderbroken strepen op het wegdek. Ook verdrijvingsvlakken, zogeheten puntstukken, busbanen en doelgroep stroken zijn taboe. Als je eenmaal vooraan staat, zoek dan even oogcontact met de andere weggebruikers.

Verkeer komt van verkeren, het omgaan met elkaar. En als dit met het nodige respect gebeurt, voorkomen we schade of nog erger, letsel.

Dus:

Conclusie: “Niks asociaal gedrag”

Bereken de premie

Ook een Bikerpolis-verzekering afsluiten?

Bereken mijn premie

Footer

Over ons

Bikerpolis is gespecialiseerd in het aanbieden van flexibele en voordelige motorverzekeringen. Bikerpolis is onderdeel van Veldhuis Advies.

Motorverzekeringen

  • WA
  • Beperkt Casco (WA+)
  • Volledig Casco (Allrisk)

Mijn Bikerpolis

Jouw persoonlijk digitaal dossier
nu via de Bikerpolis app!

Meer informatie

Helpdesk

0578-200159

werkdagen 08.30 tot 17.30 uur

Alarmcentrale

+31(0)302567777

24/7 bereikbaar bij ongeval

Contact

Bezoekadres
Sportlaan 4a
8181 BE
Heerde
Postadres
Postbus 1
8180 AA
Heerde

0578 - 200 159
[email protected]
Volg ons op Facebook!

© Veldhuis Advies - Alle rechten voorbehouden | Deze website is ontwikkeld door B&S Media Internetmarketing

Privacy | Cookies | Disclaimer | Sitemap

Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Noodzakelijke cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Optimale beleving
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}