• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • 0578-200159
  • [email protected]
  • Bespaar veel premie door het switchen in verzekeringsdekkingen
  • Gratis meeverzekeren van helm, kleding en accessoires vanaf WA+
  • Gratis pechhulp in binnen- en buitenland vanaf WA+
Bikerpolis

Switch vier keer per jaar en bespaar!

Switch vier keer per jaar en bespaar!
  • Home
  • Flexibele Motorverzekeringen
    • Motorverzekering
    • Klassieker/Oldtimer motorverzekering
    • Aanvullende verzekeringen
      • Rechtsbijstand motorrijtuigen
      • Ongevallen opzittendenverzekering
      • Pechhulp
      • Helm, kleding en accessoires
    • Overige verzekeringen
  • Klantenservice
    • Over Bikerpolis
    • Persoonlijk Digitaal Dossier
    • Downloads
    • Dienstenwijzer
    • Veelgestelde vragen
  • Blog
  • Contact
  • Bereken jouw premie

Home | Blog | Onnodig links rijden!

Onnodig links rijden!

Eén van de grootste ergernissen is het onnodig links rijden. Het is een grote bron van irritatie en lokt vaak agressief gedag uit.

Waar gebeurt het?

Hoewel de meeste motorrijders autosnelwegen zoveel mogelijk zullen mijden, is dit niet altijd te vermijden. Het gebruik ervan is nu eenmaal de snelste manier om van A naar B te komen. Deze hoofdslagaders in ons wegennet kennen hun eigen specifieke regels en eigenschappen. Eén van de grootste ergernissen daar, is het onnodig links rijden.

Autosnelwegen onderscheiden zich door gebruik van gescheiden rijbanen, ongelijkvloerse kruisingen en een hogere snelheidslimiet. Elke rijbaan is verdeeld in twee, drie of meer rijstroken. In tegenstelling tot de Highway in Amerika waar het “keep your lane” (blijf op je rijstrook) principe gehanteerd wordt, is het in ons land de bedoeling dat er zo veel mogelijk rechts gereden wordt.

We kunnen ons afvragen of we ons over het rijden op de middelste- of linkerrijstrook zonder dat daartoe enige nood¬zaak aanwezig is, nu wel zo druk moeten maken. Het antwoord is, ja! Naast dat het irritatie en agressief gedrag met zich mee kan brengen, is het een indirecte ongeval veroorzaker.

Wat gebeurt er vaak?

Zo zie je nog wel eens dat een rij voertuigen op de linkerrijstrook blijft rijden. Op een gegeven moment nadert een voertuig op de rechter rijstrook zijn voorganger. Als deze rechtsrijder naar de linker baan wil om te gaan inhalen, wordt dit niet gepikt door de voorste linksrijder.

Deze geeft gas om het gat te dichten. Stel dat hij te laat is omdat de rechtsrijder nog net op tijd naar links kan komen. Dan moet er geremd worden en alle bestuurders achter hem moeten ook remmen. Even een te late reactie en er ontstaat een kettingbotsing. De weinig toegeeflijke bestuurder waarmee het allemaal begon heeft niets in de gaten. Het ongeval gebeurt immers ver achter z’n rug.

Rechts inhalen?

Onnodig links blijven rijden lokt rechts inhalen uit. Dit kan op zijn beurt tot een schrikreactie van de linksrijder leiden, omdat deze dit in het geheel niet verwacht. Een ongewenste stuurcorrectie kan dan een ongeval teweeg brengen.

Rechts inhalen is op een enkele uitzondering na verboden, maar wordt intussen wel tenvolle uitgelokt door de weggebruiker die het vertikt om voor een sneller rijdende achterligger opzij te gaan. Voorts kan het ook nog voorkomen op een rijbaan met drie of meer rijstroken dat een voertuig op de rechterrijstrook rijdt en een ander voertuig op de middelste rijstrook nadert, omdat deze wat langzamer rijdt.

Wat nu?

Doorgaan op de rechterrijstrook zou rechts inhalen betekenen. Men wordt nu door zo’n ‘middenmoter’ gedwongen om eerst naar de middelste en vervolgens naar de linkerrijstrook te gaan.

Daarna te gaan inhalen om vervolgens weer via de middelste naar de rechterrijstrook te gaan. Dit geeft een onrustig verkeersbeeld en blijft gevaar zettend. En dit alles alleen maar omdat iemand het onnodig vindt om naar rechts te gaan.

Naleving van de regel dat er zoveel mogelijk rechts gereden moet worden komt de verkeersveiligheid ten goede. Door dit consequent toe te passen, dwing je jezelf bij iedere inhaal¬manoeuvre om in de te spiegel te kijken, zowel bij het naar links gaan als bij het terugkomen naar rechts.

Dan ben je ook constant op de hoogte van wat achter je gebeurt en dat is ook heel belangrijk. Daarnaast is de rechterrijstrook volgens de ongevallenstatistieken de minst gevaarlijke. Doe er je voordeel mee.

Bereken de premie

Ook een Bikerpolis-verzekering afsluiten?

Bereken mijn premie

Footer

Over ons

Bikerpolis is gespecialiseerd in het aanbieden van flexibele en voordelige motorverzekeringen. Bikerpolis is onderdeel van Veldhuis Advies.

Motorverzekeringen

  • WA
  • Beperkt Casco (WA+)
  • Volledig Casco (Allrisk)

Mijn Bikerpolis

Jouw persoonlijk digitaal dossier
nu via de Bikerpolis app!

Meer informatie

Helpdesk

0578-200159

werkdagen 08.30 tot 17.30 uur

Alarmcentrale

+31(0)302567777

24/7 bereikbaar bij ongeval

Contact

Bezoekadres
Sportlaan 4a
8181 BE
Heerde
Postadres
Postbus 1
8180 AA
Heerde

0578 - 200 159
[email protected]
Volg ons op Facebook!

© Veldhuis Advies - Alle rechten voorbehouden | Deze website is ontwikkeld door B&S Media Internetmarketing

Privacy | Cookies | Disclaimer | Sitemap

Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Noodzakelijke cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Optimale beleving
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}