De samenleving verruwd wordt steeds onpersoonlijker en is in rap tempo aan het verharden. Dit zien wij ook terug in het verkeer. “Een kort lontje”, “licht ontvlambaar” en “direct confronteren” is aan de orde van de dag.
Anonimiteit
Agressie in het verkeer komt in de eerste plaats door de anonimiteit van de deelnemers. We kunnen in tegenstelling tot het sociale leven niet zien met wie we te maken hebben en niet met elkaar praten. Hoogstens kan men uiting aan de gevoelens geven via gebarentaal:
– Met een gebalde vuist, een middelvinger, of met een vinger naar het voorhoofd wijzen. Daarnaast geldt het recht van de sterkste nog wel eens. Ook speelt de mentaliteit een grote rol.
– Het niet of onjuist naleven van de verkeersregels leidt tot irritaties en conflicten met alle gevolgen van dien. Vooral onwetendheid van die ander zorgt af en toe voor levensgevaarlijk situaties. Het verschil tussen de acceleratie van de motor en de auto is bijvoorbeeld groot.
– Vooral het optrekken bij verkeerslichten zien automobilisten al snel als uitdagend gedrag en denken zij dat de motorrijder een spelletje speelt.
Je bent je eigen kreukelzone
Motorrijders zijn over het algemeen heel bewuste verkeersdeelnemers, die zich intensief met de verkeersveiligheid bezighouden. Dat moet ook wel want een auto heeft een kreukelzone, kooiconstructie en gordels ter bescherming, maar op de motorfiets ben je die kreukelzone zelf! Automobilisten laten in dit opzicht nog wel eens een steekje vallen, omdat ze zich veiliger wanen en vaak met meerdere dingen tegelijk bezig zijn.
Inhalen?
Ook bij het inhalen speelt het vermogen van de motor een grote rol, waardoor de inhaalmanoeuvre over het algemeen kort is. Houd er rekening mee dat autobestuurders hiervan kunnen schrikken of zich uitgedaagd voelen. Zo ook bij hachelijke situaties waarbij de keuze tussen remmen, rammen of vol gas gemaakt moet worden. Dit wordt nog wel eens als agressief ervaren, terwijl het puur lijfsbehoud is.
Afstand houden
Hou altijd voldoende afstand. Automobilisten zijn vaak niet bekend met het feit dat de motor nu eenmaal een kortere remweg heeft dan een auto. Bij onverwacht remmen zal de motor doorgaans sneller stil staan. Veel autorijders ervaren het kort op hun bumper rijden als kleven of duwen en dat wekt een onveilig gevoel en irritatie op.
Autospiegels
Veel spiegels van auto’s staan onjuist afgesteld waardoor een dode hoek ontstaat. Juist omdat de motorfiets een relatief smal voertuig is komt het voor dat de motor net in die dode hoek zit en niet door de automobilist wordt opgemerkt. Probeer dan ook door te bewegen de aandacht te trekken.
Positie op de weg
De positie op de weg wil ook nog wel eens tot ergernis leiden. Dat wij als motorrijders voor onze veiligheid zo ongeveer het midden van onze rijstrook aanhouden, wekt nogal eens wrevel op bij anderen. Maar zorg ervoor dat je die positie handhaaft en laat je niet verrassen door een automobilist die je op dezelfde rijstrook wil inhalen.
Kleding
Tot slot is het vaak nog zo dat sommige motorrijders door hun kleding een agressieve indruk maken. Dat leren kleding beschermt en de motorrijder zich daar prettig in voelt is nog steeds niet algemeen bekend.
Opleiding
Bijna iedere motorrijbewijsbezitter heeft eerst het autorijbewijs gehaald. Later is daar het motorrijbewijs bijgekomen. Toch gedragen automobilisten en motorrijders zich anders in het verkeer. Dit leidt nog wel eens tot agressief gedrag ten opzichte van elkaar. De opleiding voor beide rijbewijzen kent veel overeen¬komsten. Zo zijn de verkeersregels grotendeels hetzelfde, ook wat de plichten in het verkeer zijn en hoe je daarmee om moet gaan. Zolang men in de opleidingsfase zit worden die instructies keurig opgevolgd. Cursisten die vlak voor hun rijexamen zitten zijn dan ook meestal keurige weggebruikers. Na het examen word je geacht zelfstandig aan het verkeer te kunnen deelnemen. Toch wordt het geleerde nog wel eens anders in praktijk gebracht.
Advies
Claim nooit rechten in het verkeer, maar voldoe altijd aan je plichten. Laat je ook niet verleiden om op het agressieve verkeersgedrag van een ander in te gaan, zodat de zaak kan escaleren. Hou altijd rekening met andere weggebruikers. Bedenk dat een bekende spreuk binnen motorrijdend Nederland is: “Liever 5 minuten later thuis dan te vroeg in het ziekenhuis!”. Veel agressie is te voorkomen door een goed verkeersgedrag en rekening te houden met het onbegrip van andere weggebruikers. Daarnaast blijven er natuurlijk altijd ‘verkeershufters’ rondrijden. Vervelende en gevaarlijke lui die het niet zo op hebben met correcte sociale omgangsvormen.