Eén van de grootste ergernissen is het onnodig links rijden. Het is een grote bron van irritatie en lokt vaak agressief gedag uit.
Waar gebeurt het?
Hoewel de meeste motorrijders autosnelwegen zoveel mogelijk zullen mijden, is dit niet altijd te vermijden. Het gebruik ervan is nu eenmaal de snelste manier om van A naar B te komen. Deze hoofdslagaders in ons wegennet kennen hun eigen specifieke regels en eigenschappen. Eén van de grootste ergernissen daar, is het onnodig links rijden.
Autosnelwegen onderscheiden zich door gebruik van gescheiden rijbanen, ongelijkvloerse kruisingen en een hogere snelheidslimiet. Elke rijbaan is verdeeld in twee, drie of meer rijstroken. In tegenstelling tot de Highway in Amerika waar het “keep your lane” (blijf op je rijstrook) principe gehanteerd wordt, is het in ons land de bedoeling dat er zo veel mogelijk rechts gereden wordt.
We kunnen ons afvragen of we ons over het rijden op de middelste- of linkerrijstrook zonder dat daartoe enige nood¬zaak aanwezig is, nu wel zo druk moeten maken. Het antwoord is, ja! Naast dat het irritatie en agressief gedrag met zich mee kan brengen, is het een indirecte ongeval veroorzaker.
Wat gebeurt er vaak?
Zo zie je nog wel eens dat een rij voertuigen op de linkerrijstrook blijft rijden. Op een gegeven moment nadert een voertuig op de rechter rijstrook zijn voorganger. Als deze rechtsrijder naar de linker baan wil om te gaan inhalen, wordt dit niet gepikt door de voorste linksrijder.
Deze geeft gas om het gat te dichten. Stel dat hij te laat is omdat de rechtsrijder nog net op tijd naar links kan komen. Dan moet er geremd worden en alle bestuurders achter hem moeten ook remmen. Even een te late reactie en er ontstaat een kettingbotsing. De weinig toegeeflijke bestuurder waarmee het allemaal begon heeft niets in de gaten. Het ongeval gebeurt immers ver achter z’n rug.
Rechts inhalen?
Onnodig links blijven rijden lokt rechts inhalen uit. Dit kan op zijn beurt tot een schrikreactie van de linksrijder leiden, omdat deze dit in het geheel niet verwacht. Een ongewenste stuurcorrectie kan dan een ongeval teweeg brengen.
Rechts inhalen is op een enkele uitzondering na verboden, maar wordt intussen wel tenvolle uitgelokt door de weggebruiker die het vertikt om voor een sneller rijdende achterligger opzij te gaan. Voorts kan het ook nog voorkomen op een rijbaan met drie of meer rijstroken dat een voertuig op de rechterrijstrook rijdt en een ander voertuig op de middelste rijstrook nadert, omdat deze wat langzamer rijdt.
Wat nu?
Doorgaan op de rechterrijstrook zou rechts inhalen betekenen. Men wordt nu door zo’n ‘middenmoter’ gedwongen om eerst naar de middelste en vervolgens naar de linkerrijstrook te gaan.
Daarna te gaan inhalen om vervolgens weer via de middelste naar de rechterrijstrook te gaan. Dit geeft een onrustig verkeersbeeld en blijft gevaar zettend. En dit alles alleen maar omdat iemand het onnodig vindt om naar rechts te gaan.
Naleving van de regel dat er zoveel mogelijk rechts gereden moet worden komt de verkeersveiligheid ten goede. Door dit consequent toe te passen, dwing je jezelf bij iedere inhaal¬manoeuvre om in de te spiegel te kijken, zowel bij het naar links gaan als bij het terugkomen naar rechts.
Dan ben je ook constant op de hoogte van wat achter je gebeurt en dat is ook heel belangrijk. Daarnaast is de rechterrijstrook volgens de ongevallenstatistieken de minst gevaarlijke. Doe er je voordeel mee.